Friday, December 25, 2009

SOKONG DASAR PR MARTABAT WANITA



Kedatangan Islam 1400 tahun yng lampau telah mengangkat martabat wanita dan membela nasib wanita yang mana sebelumnya wanita telah dijadikan barang dagangan, pelayan dan alat pemuasan nafsu semata-mata oleh masyarakat jahiliah ketika itu.
Di dalam Al Quran, jelas kepada kita dimana alqura n telah memberi petunjuk dan pengajaran sejelas-jelasnya tentang hak-hak wanita yang perlu ditunaikan malah juga Islam mengambil berat tentang aspek keselmatan wanita dimana dinyatakan dalam Alquran cara berpakaian wanita dalam surah Annur 31 dan surah al ahzab 59, supaya kepatuhan kepada perintah berpakaian yang disuruh oleh alqura atau menutup aurat adalah untuk menjaga keselamatan wanita dari diganggu gugat oleh manusia yang tidak beriman, yang melanggar perintah Allah dan yang mengikutkan hawa nafsu. Ketaatan wanita beriman kepada Allah dalam aspek berpakaian ini bukan sahaja menyelamatkan wanita secara individu tetapi menyelamatkan wanita lain.
Hari ini kita melihat dan mendengar dalam media arus perdana tentang keganasan seksual terhadap wanita. Samada penca bulan kehormatan wanita malah juga kejadian rogol yang semakin berleluasa dan meningkat dari masa ke semasa. Segala masalah yang melanda masyarakat hari ini adalah kerana pelanggaran syariat Allah, ketidak patuhan kepada perintah Allah oleh kebanyakan wanita muslim dalam berpakain yang boleh mengundang mudharat kepada mereka yang datang dari lelaki jahat yang tiadak ada pedoman agama. Wanita juga dijadikan bahan promosi iklan komersial seperti komestik, iklan sabun dan lain-lain, dalam masa yang sama berlaku exploitasi kepada wanita dalam mempromosikan iklan seperti pakaian yang menjolok mata yang jelas melanggar syariat Islam dan tata susila adab-adab ketimuran.
Pemerintah hari ini sememangnya tidak menghiraukan masalah yang berlaku kepada wanita kerana mereka lebih mementingkan diri dan kelompok mereka. Dasar-dasar yang baru yang dilaungkan dan bakal dilaksanakan jelas tidak seimbang dan berat sebelah kerana lebih focus dan condong kepada aspek pembangunan fizikal dan pembangunan ekonomi semata-mata yang tidak mengambil kira masalah rakyat yang lemah yang dizalimi dan tertindas. Kesan daripada tersebut, menyebabkan masalah yang menimpa masyarakat begitu berleluasa seperti masalah social, keganasan seksual, keganasan rumahtangga, penganiyaan kepada wanita dan kanak-kanak, ibu tunggal dipinggirkan dengan tiada pembelaan, remaja perempuan yang terlanjur yang terbiar tanpa bimbingan dan banyak lagi yang tidak dihiraukan oleh kerajaan memerintah.
Ramai wanita yang bekerja, samada di pejabat dan kilang-kilang perindustrian yang terpaksa meninggalkan anak-anak mereka di rumah atau dengan jiran kerana ingin mencari nafkah untuk menyambung hidup dan membantu suami kerana kos hidup yang meningkat dan pendapatan yang tidak mencukupi. Ini juga akan mendatangkan kesan social kerana masa yang ada pada seorang ibu dihabiskan dengan mencari nafkah dan keperluan hidup sedangkan dalam masa yang sama mereka mempunyai tanggungjawab kepada anak-anak mereka dengan memberi perhatian dan pendidikan akhlak kepada anak-anak mereka.
BN bukan sahaja tidak menunaikan tanggungjawab pemerintah kepada kaum wanita yang bekerja malah hanya mengaut keuntungan dari hasil tenaga yang telah dicurahkan oleh golongan wanita yang sedikit sebanyak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi Negara.
Waniita juga digunakan sebagai tenaga berkempen dalam pilihanraya bagi memenangkan calon BN dengan sedikit upah tetapi selepas itu tidak siapa yang akan memikirkan nasib wanita yang digunakan ini.
Konvensyen Pakatan Rakyat yang berlangsung baru-baru ini telah meletakkan pembelaan dan mengangkat martabat wanita sebagai salah satu dasar PR yang mesti dilaksanakan.
Dewan Muslimat menyokong penuh dasar mangangkat martabat wanita ini kerana ianya selaras dengan ajaran Islam yang dari awal telah membela dan mangangkat martabat wanita.
Dewan Muslimat bersedia bila-bila masa untuk bekerja semaksima mungkin bersama wanita Pakatan Rakyat demi untuk melaksanakan Dasar ini dan menerangkan kepada rakyat golongan wanita bahawa Pakatan Rakyat akan member jaminan untuk memberi tempat yang sewajarnya kepada golongan wanita. Di samping menyedarkan golongan wanita tentang kecuaian UMNO BN terhadap pembelaan kepada golongan wanita.
Dewan Muslimat juga menyokong kuota 30 peratus calon pilihanraya kepada wanita dan bersedia menampilkan calon dari kalangan muslimat yang berkarisma, berketrampilan, berjiwa rakyat yang sudah dibuktikan mereka yang bekerja kuat dan banyak berkorban untuk parti. Ini kerana golongan yang bekerja kuat dan banyak berkorban untuk parti lebih menjiwai masalah rakyat kerana mereka bekerja dari bawah dan sentiasa bersama dengan rakyat khususnya golongan wanita.
Dewan Muslimat berpandangan, wanita tidak perlu menuntut hak persamaan Gender kerana Islam telah memberikan hak-hak tersebut yang telah dijelaskan dalam Alquran dan tidak boleh dipertikaikan lagi.
Dewan Muslimat juga berpandangan, sebagai ‘waiting government’ Pakatan Rakyat mesti melaksanankan Dasar Memartabatkan Wanita dengan segera dan mesti dibuktikan sehingga dasar ini boleh membuka mata rakyat khususnya golongan wanita dan ianya akan menunjukkan Pakatan Rakyat memang serious dalam menangani masalah wanita dan membela nasib wanita. Ini kerana majority pengundi adalah golongan wanita begitu juga penglibatan wanita di pelbagai sector samada sector awam, swasta, sector perladangan dan perindustrian yang didominasi oleh golongan wanita. Sudah tentu sokongan daripada golongan wanita sangat-sangat penting yang akan menyumbang kepada kemenangan Pakatan Rakyat untuk memenangi PRU 13 dan merampas Kerajaan UMNO BN yang jelas tidak menghiraukan nasib golongan wanita.

0 comments: