Friday, September 19, 2008

UMNO YANG SERBA TAK KENA

Sebut pasal ISA kita tidak hairan dan tidak pelik dengan kerjabuat kerajaan BN khususnya UMNO yangmana ianya sudah menjadi kebiasaan mereka.ISA Merupakan senjata terakhir UMNO bagi mengukuhkan kedudukan mereka dengan kata lain menyelamatkan kedudukan mereka untuk terus memerintah.

Agak terlewat saya respon kepada penangkapan YB Teresa Kok dan wartawan Akhbar Sin Chew Jit Poh. Bulan Ramadhan ni tak berkesempatan untuk menulis dan mengadap blog walaupun di dalam benak saya pasti saya akan luahkan atau melontarkan pandangan saya tentang isu penangkapan ISA baru-baru ini.

Secara peribadinya saya sangat-sangat benci dan menentang ISA yang zalim. Apatah lagi penangkapan baru-baru ini melibatkan wanita. Walaupun YB Teresa dan Wartawan Sin Chew telah dibebaskan, sebagai rakyat Malaysia kita mesti terus menerus menentang kezaliman undang-undang rimba ini sehingga ianya dihapuskan.

Bagi saya, tidaklah menghairankan sangat jika YB Teresa Kok membantah tulisan jawi di papan tanda jalan, sememangnya dia tidak faham tulisan tersebut. Lagipun logiknya saya lihat tulisan tersebut diletakkan di kawasan majoriti penduduk yang berbangsa cina yang memang tidak faham jawi. Jika YB Teresa memadamkan tulisan tersebut patutlah sebab dia berbangsa cina yang tidak faham jawi. Apa yang kita nak hairan orang Melayu pun ramai tak pandai jawi.

Kalau Teresa Kok hapuskan tulisan jawi hanya pada papan tanda sahaja tetapi kesilapan UMNO lebih berat dan besar bila menghapuskan terus pembelajaran tulisan jawi di sekolah-sekolah. Angkara siapa? Siapa lagi Menteri Pelajaran pada tahun 1973, Tan Sri Khir Johari. Sehingga menyebabkan ramai di kalangan orang Melayu yang buta jawi. Akhirnya akhbar Utusan Zaman dan Utusan Melayu Versi Jawi telah tidak diminati dan apa yang kita lihat kini semakin tenggelam dan pupus malah terkubur.

Dato' Seri Abd Hamid Albar telah mengeluarkan kenyataan penangkapan ini ada kaitan dengan isu perkauman dan tangkapan atas siasatan yang dibuat oleh pihak polis.
Ada juga yang menyatakan berkait dengan isu azan yang kununnya ada kaitan dengan penghinaan kepada agama Islam.

Sepatutnya Dato' Ahmad Ismail yang mesti ditangkap. Beliau yang memanaskan isu Melayu dan bangsa Cina. Begitu juga dengan isu azan, sepatutnya Khir Toyo lah yang patut ditangkap kerana membesar-besarkan perkara ini malah menimbulkan fitnah besar.

Kalau berkait dengan isu Islam, sepatutnya pemimpin UMNO yang patut ditangkap kerana mereka jelas menentang hudud dan hukum Islam. Pernah suatu ketika dulu Dr Mahathir menghina hukum Islam. Menghina hukum mencuri potong tangan, katanya, 'Nanti ramailah yang makan sup tangan di Kelantan'. Begitu juga dengan Dato Zaid Ibrahim sendiri suatu ketika dulu menentang dan menurut kenyataannya akan menghalang pelaksanaan hukum hudud habis-habisan.

Sebenarnya inilah sikap double standard UMNO. Pada hemat dan pandangan saya apa yang berlaku seperti kes Dato Ahmad Ismail dan Khir Toyo adalah tektik lama yang mereka gunakan untuk memanaskan isu perkauman supaya bangsa cina bangkit menentang. Seperti sejarah yang berlaku sebelum 13 Mei 1969 dan sebelum peristiwa Ops Lalang. Isu Ahmad Ismail adalah bagi membangkitkan semangat kemarahan bangsa asing khususnya kaum Cina kemudian pada hemat mereka bangsa cina akan keluar ke jalan-jalanraya dan bertindak agresif. Cubaan UMNO ternyata gagal lagi, rupanya rakyat sudah cerdik dan boleh menilai, tidak siapa pun yang bangkit dengan agresif kerana rakyat sudah tahu jika kita bertindak sedemikian, ianya akan menguntungkan UMNO.

Rupa-rupanya apa sahaja yang dibuat oleh UMNO serba tak mengena. Isu-isu perkauman ini juga sengaja dibesar-besarkan untuk menenggelamkan penyakit kemelut dan masalah dalaman yang dihadapi oleh UMNO. UMNO BN masih tak sedar diri lagi dengan menggunakan saluran media perdana khususnya tv3 dan rtm sebagai alat propaganda mereka. Akhirnya rakyat semakin meluat dan benci dengan tindakan UMNO BN ini dan media perdana yang tak sedar diri juga menjadi penyebab sumpahan dan kebencian rakyat kepada UMNO BN.

Selepas ini isu apa pula yang akan dibesar-besarkan oleh UMNO BN. Selagi mereka terus menerus memfitnah, selagi itu menambahkan kebencian rakyat kepada mereka. Cukuplah tu wahai pemimpin UMNO BN! Jangan cari talian hayat lagi, kelak kamu akan binasa. Cubalah fikirkan bagaimana nak bantu rakyat dan memajukan ekonomi negara. Selagi PR difitnah, selagi itu kedudukan UMNO BN akan merudum. Yang pastinya juga BN tidak mungkin akan dapat undi dari kaum cina dan india dan beransur-ansur orang Melayu juga sudah mula meluat dan mungkin, isu-isu yang dibawa oleh UMNO akan mengurangkan sokongan orang Melayu kepada mereka.

Mungkin 16 Sep yang disebutkan oleh DSAI bukanlah 2008, tapi 16 Sep selepas-selepas ini atau selepas PRU 13 di mana UMNO BN akan tumbangkan dan kerajaan PR akan menerajui negara insyaallah.

UMMU MUNZIR

mujahidah_61@yahoo.com

0 comments: