Monday, October 12, 2009

PRK BAGAN PINANG: MEDAN UNTUK MUHASABAH KEPADA PAS


Setiap kali berlaku Pilihanraya kecil di mana-mana kawasan, UMNO/BN sememangnya tidak ada isu hendak diketengahkan kepada rakyat. Selain dari menaburkan janji pembangunan dan keselesaan ekonomi kepada rakyat, UMNO/BN akan memburuk-burukkan pemimpin pakatan rakyat dan strategi UMNO/BN yang sudah menjadi budaya dan sebati dengan cara mereka ialah dengan merasuah pengundi dengan menaburkan wang. Berbagai-bagai kaedah dan strategi dilakukan oleh mereka, termasuk melakukan penipuan dengan membawa masuk pengundi hantu.

Inilah yang ketara berlaku di Pilihanraya Kecil Bagan Pinang, walaupun perkara ini dilakukan di PRK lain, tetapi di Bagan Pinang mereka melakukan aksi terdesak dan lebih ganas lagi. Sebagai jentera pilihanraya saya lebih awal lagi berada di Bagan Pinang.Sebelum penamaan calon lagi.Apa yang kita dapati bahawa diperingkat awal malah hingga hari-hari terakhir kempen, pengundi memang menyatakan sokongan kepada PR/PAS. Adalah mustahil dan pelik jika dikatakan jentera PR tidak 'touch' pengundi. Boleh dikatakan setiap hari dan tidak putus-putus petugas muslimat mengadakan ziarah dari rumah ke rumah. Selain dari berkempen, muslimat membawa bantuan barangan makanan. Rasanya selepas ini boleh di katakan 6 bulan pengundi-pengundi khususnya di kawasan estet tidak perlu memberi barangan makanan yang terlalu mewah yang telah disumbang oleh jentera PR/Pas.

UMNO/BN sudah terdesak dan tidak ada jalan lain melainkan dengan menggunakan budaya ugutan, mengupah samseng dan juga merasuah pengundi dengan memberi wang tunai di saat-saat akhir hari pengundian terutama kepada pengundi kawasan estet yang sudah tentu terpengaruh juga dengan hasutan BN kerana keadaan kehidupan mereka yang dalam keadaan susah dan sangat-sangat terhimpit dengan masalah kewangan. Saya pasti, mereka faham dengan penerangan jentera Pas, bukan mereka tidak tahu Tan Sri Isa Samad adalah perasuah, tapi mereka terpaksa mengundi BN kerana faktor ugutan dan tawaran wang tunai BN yang mengelabui mereka. Bermakna kemenangan BN di Bagan Pinang bukanlah kerana kekuatan BN yang semulajadi tetapi dengan berbagai taktik negatif dan kotor termasuk menakut-nakutkan pengundi dengan provokasi-provokasi samseng yang membuat kekecohan dan pergaduhan di beberapa tempat.

Selain daripada itu, sudah tentu faktor pengundi pos di kalangan anggota tentera yang menjadi penentu dan membantu kemenangan BN. Pembuangan undi secara terbuka yang dilaksanakan oleh SPR kepada pengundi tentera di Bagan Pinang adalah sebenarnya sebagai suatu lakonan semata-mata seolah-olah mereka telus. Siapa tahu di sebalik itu apa yang berlaku, sebagaimana yang kita selalu dengar pengakuan dari beberapa orang bekas-bekas tentera yang menyokong Pas, mengatakan bahawa ada pihak lain yang memangkahkan untuk mereka.

Tidak cukup dengan menggunakan SPR, BN menggunakan jentera kerajaan yang lain seperti sebahagian anggota polis di kalangan SB yang menjadi mata dan telinga kepada BN yang menyusup masuk ke pusat operasi jentera PAS, dan sudah tentu menyalurkan maklumat strategi kepada BN. Buktinya sudah ada semasa di PRK Permatang Pasir, seorang anggota SB dengan aksi yang mencurigakan, telah menyusup masuk untuk mendengar taklimat yang diadakan kepada jentera Pas, yang akhirnya disedari oleh salah seorang petugas Pas kerana beliau turun dari kereta polis, lalu petugas-petugas Pas telah memberi amaran dan menghalau beliau keluar dari pusat operasi tersebut.

Sebenarnya kemenangan BN di Bagan Pinang bukanlah kerana BN kuat, tetapi kerana budaya ugutan, samseng, provokasi, taburan wang, menggunakan jentera kerajaan sebagai jentera mereka dan media perdana sebagai alat mereka menyalurkan propaganda yang berkempen untuk mereka. Apa yang kita lihat di Bagan Pinang, jentera mereka di kalangan wanita UMNO, puteri UMNO dan juga jentera dari komponen BN yang lain. Mereka tidaklah begitu ramai dan tidak begitu kelihatan turun berjumpa dengan pengundi. Berbanding dengan jentera dan petugas dari PR yang begitu ramai yang datang dari seluruh pelusuk tanahair untuk membantu kempen PRK Bagan Pinang ini.
Jika diukur dengan jentera dan kelebihan menyentuh pengundi setiap hari, memang kemenangan berpihak kepada PR/PAS. Dengan ertikata lain, jika diukur secara normal gerakerja pilihanraya sudah tentu BN akan kalah teruk kerana kelemahan mereka yang terlalu banyak.

Kemungkinan jika pilihanraya umum, BN tidak ada keupayaan untuk melakukan sepertimana di Bagan Pinang kerana mereka terpaksa memberi tumpuan seluruh negara.
Kita tidak hairan dengan kemenangan BN di Bagan Pinang kerana kemenangan bukan kerana mendapat sokongan sebenar dari pengundi, tetapi kerana penipuan, taburan wang dan fakator pengundi pos.

Bagi pengundi di Bagan Pinang, terimalah seorang wakil rakyat Bapak Rasuah. Jangan harap Tan Sri Isa Samad akan menjenguk pekerja-pekerja ladang selepas ini jauh sekali menghulurkan sumbangan dan bantuan malah kemenangan beliau adalah pembuka jalan kepada beliau untuk meneruskan kerja lama beliau iaitu melakukan rasuah dan merompak harta dan hak rakyat Negeri Sembilan. Kehidupan rakyat akan kembali seperti biasa, yang bekerja di ladang dengan kesusahan mereka, yang berniaga di gerai-gerai kecil tepi jalan yang kebanyakan orang Melayu akan kembali dengan perniagaan mereka yang tentera akan kembali dengan tugas-tugas mereka, tiada apa-apa perubahan berlaku malah janji akan tinggal janji.

Bagi kita petugas-petugas PR/PAS, sudah tentu kekalahan di Bagan Pinang tidak boleh dipandang mudah dengan menuding jari kepada UMNO BN semata-mata penyebab kepada kekalahan ini. Yang pastinya kita juga perlu mengkoreksi atau muhasabah, faktor penyebab kepada kekalahan ini. Bedah siasat mesti dilakukan segera. Bagi saya, kekalahan di Bagan Pinang kepada Pas adalah medan untuk kita muhasabah banyak perkara dengan memperbaiki banyak kelemahan-kelamahan yang sememangnya sudah wujud sedikit sebanyak sebelum Pilihanraya, semasa tempoh kempen dan semasa hari mengundi. Antara kelemahan yang perlu dibaiki ialah:-

1. Sebelum hari mengundi/sentiasa/ berterusan.

Kita perlu menyelesaikan segala masalah dalaman dengan merujuk kepada pimpinan dan kembali kepada konsep jamaah Islam serta perlu berlapang dada jika ada khilaf-khilaf yang berlaku dan kembali kepada konsep ukhuwah Islamiyah.


2. Semasa tempoh berkempen.

a. Jangan ada terlalu banyak arahan-arahan yang bertindih atau ramai pihak yang ingin menjadi ketua, sekiranya dirasakan jentera pembantu lebih baik, terutama dari negeri yang telah menang, eloklah menyerahkan urusan gerakerja kempen kepada jentera pembantu di samping jentera tempatan memberi kerjasama dan maklumat-maklumat berkenaan dengan suasana, keadaan dan maklumat pengundi.

b. Program munajat hendaklah diadakan setiap hari/qiamullail berjamaah serta sentiasa berzikir dan bagi petugas Pas, penggantungan hanyalah kepada Allah swt.

d. Tingkatkan kawalan pusat-pusat operasi PR/PAS dengan mengenalpasti identiti petugas dengan memastikan pendaftaran petugas mestilah dimaklumkan kepada YDP/SU kawasan untuk jentera pembantu untuk mengesan SB yang menyamar.

3. Semasa Hari Mengundi

a.Mesti ada skuad pemantau yang cekap bagi memantau jentera lawan di depan pusat pengundi yang lengkap denga kamera canggih di mana kemungkinan ada pengundi yang sama keluar masuk pusat mengundi beberapa kali, petugas perayu undi BN yang tidak menunjukkan identiti mereka yang merayu undi ke dalam kawasan mengundi atau berhampiran dengan pusat mengundi yang menawarkan wang tunai kepada pengundi jika mereka mengundi BN.
b. Mesti ada skuad khas yang menjaga laluan lain atau pintu masuk lain pusat mengundi selain dari laluan utama dan pintu masuk utama pusat mengundi kerana kemungkinan pengundi hantu akan di bawa masuk dari pintu belakang atau mana-mana penjuru pusat mengundi yang mempunyai pintu masuk.

3. Selepas Hari Mengundi PRK Bagan Pinang.

a. Kembali menguatkan jamaah/parti dengan memantapkan pengurusan dan gerakerja Parti ke negeri masing-masing terutama negeri yang telah memerintah seperti Kelantan, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah bagi mengekalkan dan mempertahankan kemenangan pada PRU 13 nanti.

b. Program-program tarbiyah dan pembinaan ahli mesti ditingkatkan dan berterusan. Usrah, tamrin,liqa ul fikri, qiamullai, munajat dan lain-lain program tarbiyah wajib dilaksanakan dengan berterusan.

c. Usaha menambah ahli dengan mendekati masyarakat dengan program dakwah dan memberi kefahaman Islam dan menerangkan tentang penyelewengan UMNO BN.

d. Mendekati rakyat dengan program-program kebajikan dan kemasyarakatan supaya terus menyokong dan menambahkan sokongan rakyat kepada PR

C. Menambahkan ahli Kelab Penyokong Pas samada dari kalangan kaum India dan Cina atau bangsa-bangsa lain dengan mengadakan program bersama-sama dengan mereka serta mendekati mereka dengan memahami budaya mereka.

d. Mantapkan dan tingkatkan kerjasama dan hubungan dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.

e. Sentiasa wala' kepada pimpinan dan arahan-arahannya.

Kesimpulannya, bagi kita pejuang agama Allah, kekalahan dalam pilihanraya bukanlah bermakna kita kalah dalam perjuangan kerana kita semua maklum bahawa UMNO/BN bukanlah kuat mana malah mereka memang terlalu lemah sepertimana faktor-faktor yang diberikan di atas. Sesungguhnya kemenangan adalah hak mutlak Allah swt. Allah boleh anugerahkannya kepada kita jika kita telah memenuhi syarat-syarat untuk mendapat kemenangan. Jadi, kekalahan di Bagan Pinang, kita terima dengan fikiran positif dan berlapang dada dengan beriltizam untuk memenuhi segala syarat-syarat kemenangan ditentukan oleh Allah swt.

Kekalahan di Bagan Pinang adalah medan untuk kita muhasabah dan bertindak segera demi untuk mempertahankan kemenangan di empat negeri dan menawan negeri-negeri lain di negara kita untuk kita memerintah Malaysia yang kita cintai serta mengembalikan hak rakyat Malaysia yang telah lebih 50 tahun dirompak oleh UMNO BN. Jika kita mengambil tindakan segera, untuk menguatkan parti, tidak mustahil, PR akan menumpaskan UMNO BN pada PRU 13 nanti kerana UMNO BN tidaklah kuat mana dan sebenarnya mereka terlalu lemah.

ustazahmariam

mujahidah_61@yahoo.com

1 comments:

mujahid al-jundi said...

pas baru kalah sekali prk dah kelam kabut habis sekalian alam. terus menyalahkan pimpinan sehingga nak gugurkan daripada barisan kepimpinan jamaah..
bagaimana kejayaan prk sebelum ini, apakah tidak dilihat kejayaan kepimpinan yang ada???

inilah dasar manusia yang tidak dapat menerima Qada & Qadar