Friday, October 30, 2009

KONSISTEN TARBIYAH SYARAT MENANG

Apabila Pas kalah teruk dalam PRU 11 tahun 2004 dan menang di Kelantan seperti telur di hujung tanduk dengan majoriti 2 kerusi, juga jatuhnya Kerajaan Pas Terengganu, di tambah lagi rakan kerjasama politik DAP selepas itu keluar dari BA dan ditambah lagi kekalahan Pas pada pilihanraya kecil DUN Pengkalan Pasir hingga majoriti Kerajaan Pas Kelantan dengan satu kerusi sahaja. Namun dengan kesungguhan kepimpinan Tuan Guru Nik Aziz, alhamdulillah kerajaan Pas Kelantan dapat bertahan.

Ketika itu, walaupun Pas kalah teruk dan rakan DAP keluar dari BA, semua peringkat dalam Pas tetap tenang dan berlapang dada menerima keputusan pilihanraya dengan penuh kesedaran serta menerima kekalahan dengan jiwa yang menginsafi segala kelemahan dan kekurangan diri untuk dimuhasabah.

Maka, ungkapan-ungkapan yang terkeluar ketika itu terutama dari pimpinan teratas ialah Pas sudah mula meninggalkan tarbiah, tarbiah di seluruh peringkat terlalu lemah bingga melahirkan ahli yang tidak bekerja dengan bersungguh-sungguh untuk memenangkan jamaah.

Sudah tentu selain dari itu kita semua maklum dengan penipuan UMNO BN yang menggunakan SPR juga membawa masuk pengundi hantu dan juga menggunakan seluruh jentera kerajaan bagi mencapai hasrat jahat mereka untuk terus menzalimi rakyat dengan terus memrintah negara ini.

Ada juga sinis-sinis ungkapan-ungkapan yang manyatakan kenyataan-kenyataan pimpinan Pas terutama Tuan Guru Presiden yang menyebabkan kekalahan. Tapi semua itu tidaklah menjadi bualan yang meluas atau perbincangan umum khususnya di kalangan ahli sendiri. Perkara tersebut tenggelam dan lenyap begitu sahaja.

Yang pasti dan jelasnya rata-rata menyatakan kekalahan teruk pas adalah kerana Pas sudah cenderung kepada politik berbanding memberi penumpuan kepada aspek tarbiah.

Menyedari hakikat ini, di peringkat Pas Pusat yangmana ketika itu Lajnah Tarbiah dipimpin oleh Tuan Guru Presiden sendiri bersama kesungguhan Ust Idris Ahmad, berusaha menganjurkan program tarbiah di peringkat pusat iaitu Konvensyen Tarbiah dengan pembentangan kertas kerja tarbiah, seperti menyegarkan semula (refresh) manhaj tarbiah dan juzuk tarbiah yang lain kemudian mengarahkan negeri-negeri mengadakan di peringkat negeri pula dan diperturunkan di peringkat kawasan dan cawangan.

Ketika itu perjalanan tarbiah sangat lancar dan berkesan. Di peringkat Pas Selangor pula telah melancarkan Tahun Tarbiah pada tahun 2005, dimana pelaksanaannya di peringkat kawasan dan cawangan. Kuliah-kuliah haraki begitu hidup di Markaz-markaz. Begitu juga dengan usrah gabungan dan Liqa ul Fikri serta Tamrin semua peringkat.

Sehinggakan ada ungkapan salah seorang pimpinan yang satu ketika dulu sebagai Pengerusi Lajnah Tarbiah dan Perkaderan Dewan Pemuda Pas Pusat yangmana sekarang sebagai Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat juga murabbi saya, adinda saya, Ustaz Nasrudin Tantawi menyatakan dengan ungkapan 'KITA MESTILAH MENGARUSPERDANAKAN TARBIAH'. Saya rasa Ustaz Nasrudin masih konsisten dengan tindakan dan ungkapannya jika kita baca penulisan beliau dalam blog beliau jelas masih konsisten dengan aspek tarbiah.

Rasanya ketika itu, tidak tersebut atau terlintas kerjasama dengan DAP, kecuali menjalinkan hubungan baik dengan rakan Parti Keadilan serta menambah mantap lagi kkerjasama setelah DSAI dibebaskan dari penjara.

Seluruh peringkat Pas sehingga jentera pilihanraya seperti biasa, bila setahun sebelum PRU akan lebih agresif dengan gerakerja pilihanraya, ceramah-ceramah penerangan begitu giat diadakan di samping tidak ketinggalan dengan program tarbiah dan munajat dengan menghidupkan markaz-maarkaz.

Tidak terfikir dan terlintas pun tentang kemenangan ketika itu. Begitulah gigih dan ikhlasnya ahli Pas, bekerja tanpa ada kepentingan. Siapa sahaja yang jadi calon pilihanraya, mereka akan bekerja bertungkus lumus walaupun parti lain yang bertanding selain Pas, mereka tetap ikhlas dengan matlamat untuk menangkan calon dan asalkan UMNO BN dapat dijatuhkan.

Mac 2008, mencatat peristiwa bersejarah kepada negara dan sejarah hitam kepada UMNO BN, dimana BN terlepas lima negeri ke tangan pembangkang. Maka ketiga-tiga parti sepakat menubuhkan kerajaan campuran demi satu matlamat mengambil kuasa pemerintahan BN.

Bagi saya sebagai seorang aktivis dan ahli biasa Pas, kemenangan ini memang tidak diduga. Tidak terlintas dibenak saya pembangkang dapat memrintah negeri Selangor khususnya. Merasakan kemenangan dalam keadaan kita masih agak belum bersedia untuk mengurus kemenangan tersebut.

Segala yang mustahil boleh berlaku sekiranya di sana adanya satu kuasa yang semua makhluk tidak boleh campurtangan iaitu kuasa Allah swt. Kemenangan ini adalah anugerah Allah swt kerana kesucian hati pejuang yang bekerja dengan ikhlas di samping menyedari dan menginsafi segala kelemahan diri dengan iltizam untuk memperbaiki serta kembali kepada Rabb pemilik kita dengan kembali kepada asas, prinsip dan asas jamaah ialah menganggap bahawa tarbiah sangat-sangat penting dan tonggak kekuatan jamaah juga untuk memenuhi syarat mendapat rahmat dan kemenangan dari Allah swt.

Inilah asasnya, inilah sebenarnya formula kemenangan yang Allah pinjamkan sedikit pada kita pada PRU 12 lalu. Siapakah yang lebih berkuasa membuka dan melembutkan hati-hati pengundi untuk menyokong dan memangkah parti kita (Pas)? Jawapannya Allah swt lah yang membuka hati semua pengundi, semua bangsa samada Melayu, Cina atau India mengundi kita. Benar ada sedikit usaha kita dengan penubuhan Kelab Penyokong Pas..tapi kenapa dengan ahli Kelab Penyokong Pas yang begitu ramai sekarang, kita kalah pula di Bagan Pinang? Persoalannya sama-sama kita jawab sendiri.

Sebenarnya Allah swt berhak memelihara Hizbullah, kumpulannya..kitalah Pas. Kekalahan di Bagan Pinang satu peringatan dari Allah kepada kita pejuang Pas supaya tidak leka dan lalai dengan kemenangan. Supaya tidak merasa bangga dengan banyak kalinya menang sebaliknya perlu kita semua ingat, kemenangan semua itu adalah anugerah Allah swt kepada kita. Kekalahan di Bagan Pinang sebagai suatu didikan dari Allah supaya kita semua kembali kepada asas dan prinsip perjuangan kita sebagai gerakan Islam iaitu mengutamakan/'meng arusperdana kan tarbiah dalam semua aspek gerakan kita.

Janganlah kekalahan di satu DUN N31 Bagan Pinang menyebabkan kita bertelagah, saling tuding menuding antara sesama kita ahli jamaah, menimbulkan khilaf dan konflik yang meluas yang kemungkinan melemahkan seluruh organisasi. Ianya memungkinkan juga membuka ruang yang luas kepada musuh untuk memutar belit kenyataan-kenyataan sebahagian dari pimpinan untuk memberikan gambaran buruk parti kita kepada rakyat seluruhnya dengan ertikata lain konflik terbuka ini seolah-olah memberi peluru kepada musuh untuk menembak kita.

Akhirnya..marilah kita semua kembali meletakkan diri kita sebagai ahli jamaah gerakan Islam seperti selepas kekalahan PRU 11 2004, dengan menginsafi segala kekurangan dan kelemahan kita semua, menghentikan tuding-menuding antara ahli jamaah sebaliknya kembali kepada konsep ukhuwah fillah. Janganlah meletakkan kepentingan diri, jawatan, kedudukan di atas, melainkan meletakkan kepentingan jamaah lebih utama dari segala-galanya. Utamakan pengukuhan jamaah kita, kerjasama erat di kalangan sesama ahli jamaah dahulu bukan lebih pentingkan kerjasama dengan orang luar dari kita. Kembali kepada pemerkasaan tarbiah di semua peringkat. Usrah, tamrin, liqa ul fikri dan lain-lain juzuk tarbiah wajib diadakan di seluruh peringkat.

Sebagai mukmin, pastinya kita menerima kekalahan dengan takdir, qada dan qadar Allah setelah kita berusaha bersungguh-sungguh.Janganlah jangkauan politk yang berlebihan menyebabkan kita lupa pada asas pegangan aqidah kita. Sekiranya kita menerima kekalahan di Bagan Pinang dengan penuh muhasabah serta memperbaiki segala kelemahan, insyaallah Allah swt akan kurniakan kepada kita (Pas) kemenangan yang lebih besar lagi pada PRU 13 nanti. Tapi sebaliknya sekiranya kita tidak berkesudahan dengan kemelut masalah dalaman dan tidak mahu mengaku kelemahan diri, tidak mustahil Allah swt akan menarik balik kemenangan yang ada pada kita.

Apa yang pasti, kemenangan adalah hak mutlak Allah swt..Dia berhak mengurniakannya pada kita sekiranya kita penuhi syarat-syarat sebagai 'Hizbullah'. Ingatlah hati-hati manusia adalah di dalam penguasaan Allah swt. Kalau Allah mahu Allah boleh balikkan semua hati pengundi untuk menyokong Islam. Yakinlah bahawa pertolongan Allah dan kemenangan sangat dekat..

Allahu Akbar!

mujahidah61

0 comments: