Monday, October 12, 2009

SIS TIADA AUTORITI BERCAKAP TENTANG ISLAM

Akhir-akhir ini SIS begitu lantang dengan kenyataan mereka yang menentang dan membantah hukuman sebat yang dikenakan ke atas Kartika.Dalam masa yang sama juga mengkritik kaedah pelaksanaan hukuman tersebut dengan hujah akal semata-mata dan langsung tidak ada factor ilmiah. , jauh sekali merujuk kepada Al Quran dan Hadith mahupun ijmak ulamak. Sebagai salah satu sayap dalam Parti Islam se Malaysia (PAS), yang juga berperanan untuk memperjuangkan hak-hak dan keadailan untuk wanita di Selangor khususnya dan di Malaysia amnya, Dewan Muslimat Pas Negeri Selangor menyelar dan membantah sekeras-kerasnya pandangan dan kritikan SIS di atas factor dan hujah berikut:-

1. SIS tidak ada autoriti dan kelayakan untuk mengkritik apatah lagi bercakap tentang hukum Islam kerana mereka bukan berlatarbelakangkan pendidikan agama, kerana hukum Islam atau syariah Islam, bukanlah ciptaan manusia tetapi ianya adalah arahan dan perintah Allah swt di dalam Al Quran dan setiap pandangan tentang Islam khususnya berkenaan dengan hukum dan undang-undang Islam mestilah dirujuk kepada mereka yang arif tentang Alquran, hadith dan ilmu fiqh .

2. SIS wajib belajar semula dan mesti tahu bahawa soal hukuman dalam Islam tidak membezakan antara lelaki dan wanita sepertimana Allah menjanjikan balasan syurga dan ganjaran pahala kepada lelaki dan perempuan yang melakukan kebajikan dan amal soleh begitu sebaliknya jika mereka yang melakukan dosa dan maksiat dibalas dengan catatan dosa dan balasan azab. Cuma kaedah dan pelaksanaan hukuman berbeza antara lelaki dan wanita. Tidak timbul soal zalim dan penganiayaan kepada pesalah, kerana Allah swt telah mengingatkan kita semua melalui Al Quran mengenai laranganNya, terutama tentang larangan meminum arak yang sangat-sangat dipandang keji oleh Islam dan balasan serta hukuman jika melanggarnya.

3. SIS mesti fahami bahawa Allah swt menciptakan manusia, sudah tentu Allah Maha Pencipta tahu tentang system manusia. Sistem akal, sistem nafsu dan seluruh system saraf manusia semua adalah dalam pengetahuan Allah swt. Sudah tentu Maha Pencipta mengetahui penyakit dan masalah hambaNya dan tahu penawar dan cara untuk merawat dan menyelesaikan masalah manusia. Di antara perkara yang boleh mengobat dan merawat penyakit manusia juga menyelesaikan masalah manusia ialah melalui hukuman dan undang-undang Islam.

4. SIS mesti fahami bahawa tujuan hukuman ialah sebagai balasan dunia kepada mereka yang melanggar larangan Allah swt dan juga sebagai pendidikan terhadap pesalah dan masyarakat sekeliling. Dengan ini tidak timbul persoalan hukuman yang terlalu keras yang akan meninggalkan trauma psikologi terhadap pesalah kerana pelaksanaan sebatan cara Islam tidak sama dengan pelaksanaan cara sivil.

Berkaitan dengan isu hukuman yang dikenakan ke atas Kartika, Dewan Muslimat Pas Negeri Selangor berpendiriaan bahawa:-

1. Dewan Muslimat Pas Negeri Selangor menghargai dan memuji sikap keterbukaan Kartika yang telah memberi pengakuan secara telus yangmana beliau telah menyesal akan tindakan dan perbuatan beliau dan menerima hukuman dan hakikat tuntutan perundangan Islam.

2. Dewan Muslimat Pas Negeri Selangor memandang isu ini mempunyai dua kesan:-

a. Membuka mata masyarakat untuk membincangkan tentang hukum Islam secara menyeluruh sebagai perbincangan umum.

b. Isu ini telah mencabar sejauh mana keseriusan kerajaan Malaysia yang dipimpin olhe BN untuk melaksanakan hukum dan undang-undangIslam

Dewan Muslimat berpandangan bahawa seluruh pihak perlu memandang isu ini secara serius dengan membuat penelitian semula terhadap system perundangan di Malaysia serta mengkaji model undang-undang yang sesuai dengan masyarakat Malaysia, berlandaskan dengan Al Quran dan Sunnah bagi memastikan masyarakat seluruhnya kembali kepada kehidupan beragama


ustazahmariam

mujahidah_61@yahoo.com

1 comments:

Norah said...

Salam Ustazah yg dikasihi,

Bila baca blog Ustazah nie saya rasa bangga sbb menjadi salah seorg anak murid Ustazah. Tergenang airmata saya bila mengenangkan peribadi Ustazah yang spt keibuan.