Tuesday, December 15, 2009

MAJLIS PECAH TANAH PUSAT TARBIAH ISLAM SUBANG(PUTIS) OLEH TUAN GURU PRESIDEN PAS




Pada 13 Dis 09, Pas Kawasan Subang telah melakarkan suatu sejarah Perjuangan Pas Kawasan Subang di mana Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang telah turun ke kawasan Subang untuk menyempurnakan Majlis Pecah Tanah, Pusat Tarbiyah Islam Subang (PUTIS)dan juga melancarkan Dana Bangunan PUTIS.

Kandungan ucapan Tuan Guru Presiden ialah mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Pas Kawasan Subang di atas jemputan kepada program yang mengandungi agenda penting dan bermakna iaitu agenda ke arah pelaksanaan amal kebajikan yang berpanjangan hingga manusia meninggal dunia. Tg Presiden membacakan hadis yang masyhur, apabila mati seorang anak adam maka terputuslah segala amal kecuali 3 perkara, sumbangan yang diberi kebaikan berpanjangan, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan kepada Allah kebaikan orang tuanya apabila ia meninggal dunia.

Apabila kita mendirikan markaz tarbiyah yangmana di dalamnya terkandung ketiga-tiga perkara yang jadi tonggak kepada kerja Islam yang menyeluruh. Menurut TG Presiden, pandangan teori lain selain Islam ,permulaan membangun negara dan bangsa ialah kemajuan ekonomi tetapi menurut Islam, permulaan kemajuan manusia ialah permulaan membangun manusia dengan membangun rohani, keimanan dan akhlak yang mulia dan ilmu yang memberi manfaat,di samping membangun tubuh badan yang sihat dan masyarakat yang baik.

Permulaan membangun manusia telah mulakan oleh Islam 1400 tahun lebih dulu yang berjaya menyelamatkan manusia, dari di belenggu kezaliman dua kuasa besar iaitu Parsi dan Rom. Kejayaan membangun manusia sehingga berjaya menjatuhkan kedua kuasa besar ini. Kejayaanini bukan sahaja pertolongan Allah, kekuatan tentera tetapi kejayaan dengan akhlak yang mulia dan memberi ilmu yang bermanfaat sehingga keseluruhan masyarakat sekeliling dan rakyat tidak menyokong pemerintahan tersebut sehingga menerima Islam dan membina generasi yang berakhlak mulia bagi meneruskan pemerintahan yang adil kepada semua.

Majlis hari ini bukan sahaja memecah tanah tetapi selepas itu memecah pemikiran manusia yang dibelenggu dengan fahaman karut yang tidak boleh menyelamatkan diri mereka sehingga dilanda dengan berbagai masalah yang dihadapi hari ini. Bukan sahaja di peringkat bawahan dengan masalah sosial dan jenayah yang meningkat, malah ianya juga melanda sehingga ke peringkat pemimpin negara yang melanda seluruh negara dengan masalah rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa, sehingga ada bekas pemimpin negara menyatakan parti pemerintah telah busuk sampai ke usus.

Sebagai parti Islam yang mempunyai tanggungjawab yang besar untuk Islam, bukan sahaja bertanding dalam pilihanraya, tetapi mempunyai agenda besar untuk Islam iaitu bagi mengingatkan manusia tentang Islam dan kembali kepada ajaran Islam sebenar. Islam bukan sahaja sekadar sembahyang puasa hingga haji tetapi Islam adalah ajaran menyeluruh merangkumi politik, ekonomi sosial sehingga memerintah negara.

Apabila Islam di hilangkan peranannya maka timbullah berbagai masalah yang melanda umat hari ini. Pas mempunyai kewajipan untuk mengembalikan manusia kepada Islam yang fikiran telah di jajah oleh penjajah khususnya tentang pemerintahan Islam. Dalam masa yang sama Pas memperkenalkan Islam dengan orang bukan Islam tanpa memaksa mereka menukar agama dengan memberikan peluang kepada Islam memerintah negara. Kenapa mereka boleh memberi ruang kepada komunis yang zalim untuk memimpin dan bersusah payah sehingga lari ke dalam hutan sehingga bering berlapar? Sudah tenttu mereka boleh menerima Islam. Hari ini orang bukan Islam sanggup bersama-sama dengan Islam dan Pas memberi ruang kepada mereka menubuhkan Kelab Penyokong Pas untuk mereka bersama-sama mendokong perjuangan Pas.

Maka pembinaan markaz Pas bukan sahaja untuk memberi ilmu dan membangun ahli Pas tetapi untuk membangun masyarakat dan memberi kebajikan menyeluruh kepada masyarakat.

Presiden mengucapkan syabas kepada Pas Subang dengan kejayaan permulaan memecah tanah dan pembinaan bangunan serta memberi ruang kepada kita untuk menyumbang kepada Islam.

Selepas majlis pecah tanah, Tuan Guru Presiden dan rombongan dibawa ke Dewan MBSA Kampung Melayu Subang untuk program hi tea dan YDP Subang, Tuan hj Mesni Dahlan telah menyampaikan cebderahati kepada TG Presiden dan Dato' Pesuruhjya Pas Selangor.

Moga dengan terbinanya PUTIS nanti perkembangan dan kemajuan Islam semakin mantap di Kawasan Subang ini seterusnya menyumbang kepada skonganrakyat kepada Islam.

Takbir!

1 comments:

khadamgerakanislam.blogspot.com said...

Sygnye sy xdpt hadir wlupn dkt dgn rumh. Tp sy ttap akn m'beri sumbgn kpn pas t'utma pas kaw subang..