Friday, December 25, 2009

WAHAI DIRI JANGAN PERNAH KALAH





' Bersungguh-sungguhlah dengan kehinaanmu, nescaya Ia menolongmu dengan kemuliaanNya. Bersungguh-sungguh dengan ketidakberdayaanmu, nescaya Ia menolongmu dengan kekuasaanNya,. Bersungguh-sungguhlah dengan kelemahanmu, nescaya Ia menolongmu dengan kekuatanNya.' (Ibn 'Athaillah)

Ada masa kita pernah terfikir, betapa beratnya dan payahnya perjalanan hidup ini di saat hati kita seolah-olah tidak mampu menahan beban dan masalah. Juga saat kita longlai, lemah dan berat melangkahkan kaki, merasa tidak kuat dan bingung menghadapi berbagai suasana hidup yang sulit dan berat. Ada keadaan ketika itu kita merasa tidak mampu berdiri menampung beban yang berat yang mesti dipikul.

Tidak! Semua kelemahan itu tidak patut disesali sebab manusia diciptakan dalam keadaan serba lemah. Tetapi janji Allah tidak akan menimpakan beban dan masalah kepada seseorang atas batas dan memampuan seseorang tersebut untuk memikulnya.

Hamka penah mengatakan bahawa, tingkat ujian iman itu tidak ubah seperti anak tangga yang bertingkat-tingkat. Setiap anak tangga yang dinaiki dari bawah akan menjadi suatu pukulan badan orang yang menaiki atau menekan tubuh yang menaiki tangga. Sekiranya tangannya kuat bergantun dan kakinya kuat berpijak dan akal fikirannya tetap hati-hati dan waspada, desakkan tubuh itu akan menolaknya untuk naik kepada anak tangga yang lebih tinggi. Tapi sebaliknya kalau tangannya lemah, kakinya tidak kuat, akalnya hilang, fikirannya kusut, maka desakan tubuh itu akan menolaknya jatuh ke bawah dan merobohkannya. Yang sayangnya yang jatuh itu bukan satu anak tangga, malah dua tiga dan banyak lagi yang boleh menjatuhkannya ke awah hingga tidak boleh bangkit lagi.

Imam Hasan Al Basri berkata: ' Ketika badan sihat dan senang hati,semua orang mengaku beriman, tetapi bila datang ujian dan cobaan barulah diketahui pengakuannya benar atau tidak. Orang yang ingin permintaannya cepat terkabul hari ini, dan tidak sabar menunggu maka itulah orang yang lemah iman.'

Sememangnya ada orang yang bijak hidupnya miskin, orang bodoh hidupnya kaya raya, pemebela kebenaran hidupnya tersisih, orang kafir memiliki harta benda yang melimpah ruah, sebaliknya orang Islam kadang-kadang merempat.

Mari kita renungkan Nabi Allah Yaakob terpaksa kehilangan anaknya Yusuf yang sangat dicintainya. Selepas beberapa tahun hilang pula adik kepada Yusof Bunyamin kerana ditangkap oleh wakil Raja Mesir yang sebenarnya ialah Yusuf sendiri. Namun Nabi Yaacob tidak putus asa dengan rahmat Allah dan sering berdoa dan dan harapan yang besar' Semoga Allah mengembalikan anak-anakjy semuanya.' (surah Yusof ayat 83)
Katanya lagi: Sabarlah yang lebih baik dan Allahlah tempat meminta tolong.' (Yusof 18)

Bagaimana pula penderitaan Nabi Allah Yusof sendiri yang dibenci oleh saudar-saudaranya sejak ia kecil, bahkan dicampak ke dalam telag. yang gelap gelita. Kemudian dijadikan hamba lalu disumbat ke dalam penjara meskipun tidak melakukan sebarang kesalahan.

Lihatlah pula bagaimana kesusahan Nabi Allah Musa a.s. Ia dilahirkan dalam keadaan yanag sangat payah yangmana di masukkan ke dalam peti oleh ibunya lalu dihanyutkan ke dalam Sungai Nil kerana takut dibunuh oleh Firaun laknatullah.

Bila dewasa menjadi nabi, sekian lama menumpang di rumah bapa angkatnnya Firaun. Hinggalah diberi petunjuk oleh Allah bahawa dia mesti menentang bapa angkatnya Firaun keran jelas Firaun ialah musuhnya dan musuh Allah. Allah swt telah membebani Nabi Musa dengan kehidupan yang sangat berat, dari keluarga miskin dan bangsa yang miskin serta menempuh perjuangan menentang kekafiran sebuah kuasa besar.

Begitu juga dengan dugaan dan ujian yanag telah ditempuh oleh Nabi Allah Ibrahim yang telah berdepan dengan ujian yang terlalu berat hendak ditanggung oleh kekasih Allah ini. Iman baginda diuji oleh Allah dengan memerintahkan supaya menyembelih anaknya sendiri.Begitu juga berhadapan dengan ayah kandung sendiri yang menentang dakwahnya.

Malah kebanyakan Nabi menempuh berbagai ujian dan dugaan hidup, sehinggalah Nabi Muhammad saw yang telah menempuh ujian berat disepanjang dakwah baginda.

Namun..para Nabi Allah tidak pernah mengeluh, kerana mereka yakin bahawa iman kepada Allah memang menghendaki perjuangan, pengorbanan sekaligus keteguhan hati. Mereka tidak menuntut kemenangan zahir kerana mereka sentiasa merasa menang di batin. Mereka memikul beban berat menjadi RasulAllah, memikul amanah dan perintah Allah, kerana itulah mereka tetap menempuh kesusahan dan kesulitan. Pertama kerana membuktikan kecintaan mereka kepada Allah dan kedua kerana mendidik jiwa supaya semakin teguh dan kukuh.

Maka perlunya kekuatan iman, tarbiah yang yang berterusan untuk mendidik jiwa supaya lebih mantap apabila berhadapan dengan ujian dan cobaan.

Justeru..jangan pernah kalah dengan beratnya ujian dan cobaan hidup. Tidak semua permintaan kita harus dikabulkan oleh Allah kerana Allah lebih mengenal hati dan jiwa kita daripada diri kita sendiri.

Lalu, bilakah bantuan dan pertolongan Allah itu?

Ibnu Athaillah memberi pandangan yang sangat baik dalam hal ini: ' Tampilkan dengan sungguh-sungguh sifat kekuranganmu nescaya Allah menolongmu dengan sifat kekurangan mu. Bersungguh-sungguh dengan ketidakberdayaanmu, nescaya Allah akan menolongmu dengan kekuasaanNya. Bersungguh-sungguhlah dengan kelemahanmu nescaya Allah akan menolongmu dengan kekuataNya.'

Pertolongan,bantuan dan kemenangan dari Allah itu PASTI, Firman Allah, ' Adalah hak Kami menolong orang-orang beriman.' (Ar Rum 47).

Sedetikpun Allah tidak meninggalkan hambaNya yang beriman. Dan jika Allah berkehendak, nescaya tidak ada yang dapat menghalang turunnya pertolongan dan bantuan Allah.

Persoalannya adakah kita telah mencapai syarat pertolongan dan bantuan dari Allah. Yang pasti antara syarat bantuan dan pertolongan Allah, kita mesti melalui proses tarbiyah samada tarbiyah ilmu mahupun tarbiah tabii dari allah iaitu mesti melalui proses ujian dan cobaan dalam memperjuangkan hidup dan memperjuangkan agama

Oleh itu..wahai diri, jangan sekali-kali kalah dengan ujian dan cobaan kerana ujian dan cobaan itu adalah tanda Allah memberi perhatian kepada kita untuk diberikan pertolongan dan kemenangan.

SubhanaAllah...Takbir!

ummuahmad

mujahidah_61@yahoo.com

0 comments: