Tuesday, December 15, 2009

PENTINGNYA TARBIYAH DI ERA KEMENANGAN




SALAM I LOVE YOU, GAME UKHUWAH DAN MALAM TAUTAN KASIH CUNGKIL BAKAT MUSLIMAT DI SAMPING BERHIBUR MENGIKUT SYARIAT.

KEMENANGAN ADALAH SUATU UJIAN DARIPADA ALLAH SWT KEPADA KITA UNTUK MELIHAT SEJAUH MANA KUASA YANG DIPINJAM OLEH ALLAH KEPADA KITA INI DAPAT KITA JADIKAN SEBAGAI SUATU JALAN DAN RUANG YANG MUDAH UNTUK KITA PERTAHANKAN ISLAM DAN BERPEGANG KEPADA PRINSIP ISLAM SETERUSNYA BERILTIZAM UNTUK MELAKSANAKANNYA.

DI SAMPING ITU, KEMENANGAN MESTILAH DIURUS DENGAN SEBAIKNYA DENGAN MENJADIKAN KEMENANGAN SEBAGAI PELUANG UNTUK KITA MEMPERKUKUHKAN PARTI KERANA APABILA MEMERINTAH, KITA MEMPUNYAI BANYAK SUMBER, SAMADA DARI SUDUT MENDAPAT SOKONGAN DENGAN RUANG DAKWAH YANG TERBUKA DAN MUDAH MALAH PELUANG DISUDUT MATERIAL UNTUK MEMPERKUKUHKAN DANA PARTI.

BIASANYA DENGAN KEMENANGAN DAN ADANYA KUASA, PEJUANG AKAN LEKA DAN HANYUT DENGAN RENTAK KEMENANGAN DAN BIASANYA RAMAI YANG GUGUR SETELAH MENANG, TIDAK KURANG JUGA RAMAI YANG TIDAK HIRAUKAN TUNTUTAN DAN ARAHAN JAMAAH.

SEBAB ITU,PENTINGNYA TARBIYAH DI ERA KEMENANGAN DAN ISTIQAMAH MELAKSANAKANNYA SECARA BERTERUSAN. SETELAH MEMRINTAH,PROGRAM TARBIYAH MESTILAH DILIPATGANDAKAN LAGI KERANA DI ERA KEMENANGAN FITNAH BEGITU SUBUR DAN BERLELUASA BERLAKU DI KALANGAN AHLI JAMAAH SENDIRI, TERUTAMA MEREKA YANG MEMPUNYAI JAWATAN DALAM KERAJAAN SANGAT TERDEDAH KEPADA FITNAH DAN TOHMAHAN. MEREKA AKAN SENTIASA DIPERHATIKAN, DAN DIINTAI CARA HIDUP MEREKA KALAU-KALAU ADA PERUBAHAN SETELAH ADA JAWATAN. KELEMAHAN DAN KESILAPAN MEREKA AKAN SENTIASA DICARI UNTUK DIFITNAH DAN DISEBARKAN WALAUPUN BERITA ITU BELUM TENTU SAHIH.

APA YANG MENYEDIHKAN, FENOMENA INI BERLAKU DI KALANGAN AHLI JAMAAH SENDIRI.MASA YANG ADA HABIS DIGUNAKAN UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH DALAMAN DAN MENYELESAIKAN PERTELINGKAHAN SESAMA SENDIRI BERBANDING DENGAN MENYUSUN GERAKERJA DAN STATEGI MELAWAN MUSUH.

MEHNAH DAN CABARAN DI ERA KEMENANGAN BUKAN DATANG DARI MUSUH TETAPI DARI KALANGAN AHLI JAMAAH SENDIRI MALAHAN YANG LEBIH MALANG SAHABAT DAN TEMAN RAPAT PUN BOLEH MENJADI MUSUH DALAM SELIMUT.

KHILAF DAN PERSELISIHAN DI KALANGAN AHLI JAMAAH DI SEMUA PERINGKAT ,TERLALU MUDAH BERLAKU DAN BEGITU TERBUKA KEPADA UMUM, KERANA MASING-MASING INGIN MENUNJUKKAN KEHEBATAN MASING-MASING SUPAYA MENDAPAT PERHATIAN UMUM.

OLEH ITU SEMUA PERINGKAT PARTI MESTILAH MEMBERI PERHATIAN KEPADA PENTARBIYAHAN,SAMADA AHLI BAWAHAN HINGGALAH KE PERINGKAT PIMPINAN DAN YANG BERJAWATAN DALAM KERAJAAN JUGA TIDAK KETINGGALAN. SEMUA AHLI PARLIMEN, ADUN, AHLI MAJLIS, JKKK, NAZIR MASJID WAJIB MENGIKUTI PROGRAM TARBIYAH YANG DIANJURKAN.

AKHIR-AKHIR INI KITA SERING MENYEBUT TENTANG PEMERKASAAN PARTI. SEBENARNYA PARTI AKAN MANTAP DAN PERKASA SEKIRANYA TARBIYAH BERJALAN SECARA KONSISTEN DAN SEMUA PIHAK MEMBERI PERHATIAN DAN MENYIAPKAN DIRI UNTUK DITARBIYAH.

SESUNGGUHNYA, TARBIYAH ADALAH ASAS KEPADA GERAKAN ISLAM UMPAMA SEBUAH BANGUNAN YANG PERLU KEPADA ASAS YANG KUKUH. SEKIRANYA ASAS FOUNDATION BANGUNAN LONGGAR DAN LEMAH MAKA MUDAHLAH RUNTUHNYA SESEBUAH BANGUNAN. TARBIYAH JUGA ADALAH NADI KEPADA PERJUANGAN ISLAM DAN USRAH SEBAGAI PENYAMBUNG HAYAT KEPADA KEKUATAN DAN KEUTUHAN JAMAAH.

PAS BERTAHAN HINGGA 50 TAHUN LEBIH KERANA ADANYA TARBIYAH DAN AHLI YANG IKHLAS BEKERJA UNTUK JAMAAH.INILAH YANG MEMBEZAKAN PAS DENGAN PARTI LAIN. TARBIYAH PERLU DIPERKASAKAN DAN SEMESTINYA DIARUSPERDANAKAN, SUPAYA WALAU DALAM KEADAAN MACAMANA PUN, SAMADA MENANG ATAU KALAH, PAS TETAP UTUH, SEMAKIN TEGAP DAN MANTAP DARI SEHARI KE SEHARI HINGGA DITERIMA OLEH SEMUA GOLONGAN MASYARAKAT DAN SUDAH TENTU KEMENANGAN YANG BESAR AKAN MENANTI KITA.

Dalam suasana kemenangan di negeri Selangor, Dewan Muslimat Pas Negeri Selangor tidak meminggirkan tarbiyah kerana tarbiyah adalah asas yang kukuh untuk menguatkan parti demi mempertahankan kemenangan.

Tamrin adalah salah satu juzuk daripada tarbiyah yangmana objektifnya adalah untuk menyelaras fikrah ahli yang telah mengikuti usrah di peringkat masing-masing. Alhamdulillah, tamrin yang berlangsung tiga hari dua malam mendapat sambutan yang baik dengan penyertaan daripada muslimat kawasan berjumlah 130 orang.

Tamrin yang bertemakan Rapatkan Saf Pertahan Kemenangan dengan modul yang berkonsepkan memantapkan kepimpinan muslimat dan juga merapatkan ukhuwah kerana kejayaan jamaah adalah bermula dari kepimpinan yang baik dan juga gerakerja yang lancar yang dilaksanakan berasaskan ukhuwah yang erat dan mantap.

Pengisian pertama dimulakan dengan ceramah motivasi oleh Pesuruhjaya Pas Negeri Selangor YB Dato' Dr Hasan Ali yang sangat memberi penekanan kepada muslimat supaya bersungguh-sungguh berkerja demi mempertahankan kemenangan dan pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor. Menurutnya dengan kuasa yang ada kita boleh kuasai masjid dan surau untuk melaksanakan program-program dakwah dan mengimarahkan majlis-majlis ilmu untuk menarik masyarakat kepada Islam. Menurut YB Dato Hasan lagi, yang membezakan Pas dengan parti lain terutama UMNO ialah dasar dan prinsip Islam yang konsisten diperjuangkan oleh Pas.

Dato PJ menyimpulkan ucapan beliau dengan memetik beberapa ucapan Dato Seri Tuan Guru Presiden, antaranya:

1. Pas mestilah tidak berdolak dalik dalam membawa Islam dan memimpin ummah, dalam masa yang sama meraikan penganut agama lain.
2. Pas mesti tegak atas kekuatan sendiri dan tidak boleh menumpang kekuatan orang lain dengan menghidupkan program tarbiyah sebagai asas kekuatan parti dengan menghidupkan usrah di semua peringkat, berusaha meramaikan ahli dan membanyakkan cawangan.
3. Sebagai sebahagian parti yang memerintah, Pas mesti menjaga 3 perkara:;
a. Keutuhan dalaman parti dengan menjaga prinsip wala' kepada kepimpinan
b. Jangan memusuhi pegawai-pegawai kerajaan.
c. Mesti menjaga hubungan dengan istana.
Dato Hasan mengakhiri ucapan dengan katanya, ahli Pas jangan leka dengan lagu kemenangan hingga tidak bekerja serta memberi pengiktirafan kepada muslimat dengan sumbangan besar kepada setiap pilihanraya, samada pilihanraya kecil mahupun pilihanraya umum dan beliau menyatakan bahawa beliau sentiasa menyokong usaha muslimat serta diakhiri dengan harapan beliau supaya muslimat mengenepikan perkara kecil dan remeh temeh hingga merencatkan perjalanan gerakerja dan mengutamakan matlamat yang besar iaitu untuk memartabatkan Islam di negeri Selangor.

Pembentang seterusnya ialah Al fadhil Ust Idris Ahmad dengan memulakan ucapan beliau dengan ungkapan 'Kemenangan adalah tarbiyah secara praktikal'. Setelah ada kuasa kita dapat melihat wajah sebenar manusia.
Tarbiyah sangat penting di era kemenangan kerana 1. peranan tarbiyah adalah untuk menutup apa-apa yang lompang pada parti 2. Untuk menjaga ahli supaya tidak lari dan leka setelah memerintah 3. Untuk menjamin dan memantapkan parti.
Di era kemenangan pemimpin mesti lebih banyak menjaga hubungan dengan Allah, banyak muhasabah diri dan menjadi qudwah hasanah kepada ahli dan rakyat.
Jika tarbiyah tidak berjalan dengan baik akan menimbul banyak masalah dalaman pada parti. Antara harapan Ust Idris supaya muslimat bukan sahaja menjalankan usrah di semua peringkat tetapi juga tidak meninggalkan usrah dan tarbiyah untuk anak-anak ahli dan golongan remaja.

Muslimat Selangor sangat bertuah kerana kesudian Naib Presidan 1 Pas untuk bersama dengan Muslimat Selangor dengan memberi taujihat yang sangat berkesan dan menyentuh hati para peserta dengan pengisian tajuk Pemimpin: Suatu Amanah dan Tanggungjawab.
Dato Tuan Ibrahim memulakan taujihat dengan menyatakan, ' Kita lebih bimbang allah uji kita dengan kemenangan kerana lebih ramai yang gugur setelah menang.'

Usrah sebagai nadi dan tamrin menyatupadukan ahli usrah. Menurut beliau lagi, kepimpinan adalah elemen penting sebagai amanah dan menekankan, untuk melantik kepimpinan, jangan beri kepada mereka yang tidak mampu. Beliau juga mengaitkan dengan kisah Abu Dzar yang meminta jawatan dari Rasulullah saw tetapi Rasulullah tidak mengizinkannya kerana ada beberapa kelemahan pada Abu Dzar yang Rasulullah sudah maklum. Kata Rasulullah kepada Abu Dzar: ' SEsungguhnya kamu lemah sedang jawatan adalah suatu amanah daripada Allah swt, jangan sampai jawaatan menyebabkan kamu bersedih di akhirat nanti.'
Pemimpin mesti ada kemampuan untuk mengurus iaitu mengurus organisasi, mengurus keluarga, mengurus masa dan mengurus diri.
Kepimpinan yang baik ialah yang mampu menyediakan kepimpinan yang lebih baik daripadanya untuk mengambil alih tempatnya. Jangan jadi macam UMNO jika ada yang lebih baik dan berkemampuan dan berpontensi akan segera dicantas. Ini akan menyebabkan organisasi menjadi lemah dan bermasalah.
Antara ucapan beliau, pemimpin mesti ada ciri-ciri berikut untuk menghadapi mehnah dan ujian besar: 1. menjaga hubungan dengan Allah dengan Solat tahajud, Amalan tertentu yang tetap seperti zikir ma'thurat dan diamalkan dengan istiqamah dan hadir majlis ilmu.
2. Kekuatan hubungan dengan ahli..dengan menjadi ikon yang mampu diterima oleh ahli, mesti ada sifat tawadhu walaupun sudah ada kedudukan dan jawatan dan juga menjaga kebajikan serta mengiktiraf dan meraikan usha ahli bawahan.
3. Kepimpinan mesti menjaga agenda perancangan kerja yang disusun kerana kita hanyalah matarantai perjuangan supaya segala yang telah disusun dapat dilaksanakan ke arah penerusan dan kesinambungan perjuangan.
Beliau mengingatkan peserta bahawa kepimpinan adalah suatu amanah jamaah, jadi jangan melakukan suatu perkara yang merugikan jamaah dengan mematuhi fakktor berikut:
- mesti mematuhi keputusan
- jaga amanah mesyuarat
- jangan paksa mesyuarat terima keputusan kita sebaliknya memaksa diri utnuk menerima keputusan mesyuarat/jamaah.
4. Pemimpin mesti memahami bahawa jawatan adalah suatu amanah yang akan ditanya oleh Allah di akhirat nanti. Mestilah tunaikan amanah sebaik-baiknya.

Ust tuan Ibrahim menyimpulkan ucapan dengan memberikan harapan dan saranan kepada muslimat supaya bersungguh-sungguh memperkukuhkan parti untuk mendapat kemenangan yang lebih besar. Beliau juga mengingatkan, di waktu kita menjaga sokongan bukan Melayu, jangan tinggal untuk mendapat sokongan orang Melayu kerana sokongan orang Melayu sangat penting kepada Pas. Akhirnya, beliau mengingatkan, muslimat jangat menhabiskan masa kepada perkara remeh dan perkara furu' sebaliknya mengutamakan prinsip dan dasar serta tidak melupakan program yang mengeratkan ukhuwah.

Tamrin muslimat Selangor diselitkan dengan slot membina ukhuwah serta mencungkil bakat muslimat dengan slot Malam seribu satu malam. Program yang berbentuk hiburan dan menggabungkan tenaga Nisa/muslimat muda dan muslimat veteran di mana ada yang berdikir barat, ada yang bersajak, bernasyid, boria, lakunan dan berpantun. Program yang sangat-sangat menghiburkan muslimat yang begitu terasa mengikat ukhuwah. Tidak ketinggalan juga game lasak dan berbentuk ukhuwah juga.

Tamrin ditutup dengan salam jamaie, masing-masing berpelukan dan menitiskan airmata juga di selang selikan dengan lagu Doa Rabitah sebagai lagu tema tamrin. Pastinya tamrin ini sangat-sangat meninggalkan kesan di hati peserta dan kenangan indah. Muslimat Selangor kembali ke kawasan masing-masing dengan suatu semangat untuk pertahankan kemenangan di Selangor dan untuk mendapat kemenangan yang lebih besar pada Pas.

Takbir!

0 comments: