Tuesday, August 26, 2008

BAKEWANIS SERIUS DENGAN PROGRAM DAKWAH




Rabu 27 Ogos 2008 | 24 Sha'ban 1429 Hijrah
Bekawanis jadikan Ramadan bulan tarbiyah
Saidah Hairan

Tue | Aug 26, 08 | 10:07:29 am MYT
SHAH ALAM, 26 Ogos (Hrkh) - Persatuan Kebajikan Wanita Islam Selangor (Bekawanis) akan menjadikan Ramadan sebagai bulan tarbiyah dengan mengajak umat Islam melakukan ibadat dan mencintai masjid secara berterusan.


Sempena kehadiran Ramadan pada 1 September, Bekawanis dengan kerjasama Unit Dakwah, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) melancarkan program khatam al-Quran, di dewan Annex, SUK, Shah Alam, Sabtu lalu.

Program tersebut dilancarkan oleh Pengerusi Bekawanis, Wan Hasrina Wan Hassan. Turut hadir Pengarah Unit Dakwah Jais, Ustaz Ahmad Zaki Arshad yang turut membentang kertas kerja.

Dalam pelancaran tersebut, Wan Hasrina berharap Muslimat sebagai penggerak masyarakat mengambil peluang dengan menggunakan masjid yang sudah terbuka luas untuk melaksanakan progam pendidikan terhadap masyarakat.

Katanya, selama ini masjid hanya dikunjungi oleh warga tua itu pun hanya pada waktu tertentu.

"Muslimat perlu berfikir dan merancang bagaimana mahu menarik minat golongan remaja dan belia supaya sentiasa mendampingi masjid dan mencintai pendidikan agama," katanya.

Beliau berkata, sebagai pemimpin Muslimat berperanan mendidik remaja kerana selama ini remaja tiada pembimbing yang boleh menunjuk arah dan hala tuju kehidupan mereka.

Pada 21 September merupakan program penutup khatam al-Quran tetapi ia tidak bermakna menutup segala aktiviti ibadah sebaliknya Ramadan merupakan permulaan untuk meneruskan segala pendidikan, tegasnya.

"Kesinambungan proses tarbiyah perlu dilangsungkan walaupun selepas Ramadan, melakukan ibadat bukan setahun sekali," jelasnya. - lanh_

oleh: Saidah Hairan

Posted by: Ustz Maryam Abdul Rashid

0 comments: