Saturday, August 16, 2008

MUSLIMAT SEMAKIN MATANG DALAM PERBAHASAN




Muktamar Dewan Muslimat Pas Pusat ke 48 yang telah berlangsung pada 14 Ogos 2008 di Hill City Ipoh telah memperlihatkan kematangan muslimat dalam membahaskan usul-usul dan memberi kan hujjah-hujjah dalam ucapan penangguhan.

Muslimat nampak semakin kontemporari dalam membahas isu-isu dalaman mahupun di peringkat nasional. Setiap perwakilan negeri nampaknya mampu mengupas dan membahas ucaptema Ketua Dewan Muslimat Pas Pusat Ustazah Nuridah Salleh secara menyeluruh. Berbanding dengan tahun-tahun yang lalu, perwakilan nampaknya mengupas dan membahas isu yang sama di antara satu sama lain.

Perkara ini telah diulas oleh Wakil Pemerhati dari Pas Pusat AlFadhil Ust. Dato Tuan Ibrahim Tuan di mana kemampuan muslimat semakin menyerlah bila hujah-hujah dan perbahasan mampu disentuh secara menyeluruh oleh semua perwakilan. Menurut beliau mungkin perwakilan masih ada banyak lagi isu untuk diketengahkan dan dicadangkan untuk diambil tindakan oleh semua peringkat tetapi malang sekali masa yang begitu terhad kerana sudah menjadi ketetapan dan peraturan bila bersidang di hotel.

Ulasan dari Ust Dato Tuan Ibrahim ini perlulah dikaji dan dimuhasabah tentang komen beliau tentang waktu perbahasan yang terhad kerana, muktamar adalah suatu ruang dan medan untuk bermuhasabah dan medan untuk memperbaiki Organisasi dari semua aspek samada di peringkat pimpinan, ahli mahupun pada aspek gerakerja. Kemungkinan di tahun-tahun yang akan datang perkara ini tidak mungkin berulang di mana muktamar mestilah diadakan di tempat yang selesa di pelbagai sudut termasuk masa untuk berhujah yang cukup untuk perwakilan.

Apa yang saya lihat Dewan Pemuda dan Dewan Ulamak dapat bersidang di tempat yang begitu selesa tanpa ada kawalan had waktu bersidang. DMPP perlulah mengkaji pekara ini supaya perbahasan dapat diajukan dengan keadaan tenang bukan dalam keadaan terkejar-kejar masa.

Sekiranya ucaptema Ketua Dewan Muslimat Pas Pusat iaitu MENGISI KEMENANGAN MELESTARI KEBAJIKAN dapat dilaksanakan di seluruh peringkat Dewan Muslimat, insyaAllah kemenangan akan berpihak kepada Islam kerana realitinya muslimatlah pelaksana atau paling dekat dengan rakyat bagi menyampaikan mesej dakwah dan mesej parti.

Pelbagai Aspek telah disentuh oleh Ustazah Nuridah samada peringkat dalaman, nasional mahupun antarabangsa.

Kesimpulannya, saya begitu berpuashati dengan saranan-saranan dari ketua DMPP yang dilihat begitu mantap dan menyeluruh. Walau apapun, sebagai GERAKAN ISLAM keutamaan mestilah diletakkan kepada aspek TARBIYAH YANG MENYELURUH DAN SISTEMATIK. TARBIYAH MESTI TERKEHADAPAN DARI ASPEK-ASPEK LAIN DAN PERLUNYA MENGARUSPERDANAKAN TARBIYAH SECARA MENYELURUH supaya semua peringkat parti, rakan-rakan pakatan mahupun pihak UMNO BN sendiri serta rakyat jelata boleh melihat dan menilai bahawa PAS memang bersungguh-sungguh dan tegas dalam melaksanakan Islam samada peringkat dalaman organisasi mahupun di peringkat pemerintahan negara.

Semuga Sinar Islam akan menyerlah di seluruh negara tidak lama lagi.

Nasrun MinAllah Wa Fathun Qarib.

Sesungguhnya pertolongan Allah sangatlah dekat.

Allahu Akbar!

UMMU AHMAD

mujahidah_61@yahoo.com

0 comments: